https://www.facebook.com/photo?fbid=287446607648961&set=pcb.287446830982272
Виїзний семінар для вчителів природничої освітньої галузі Яворівської ТГ на тему:
Вебінар «Особливості оцінювання в 5-7 класах НУШ» природнича галузь)
Круглий стіл «Екологія трансформованого середовища»
На круглому столі «Екологія трансформованого середовища», який відбувся 15 лютого 2025 р. на біологічному факультеті Львівського національного університету імені Івана Франка, педагоги та науковці обговорили важливі питання екологічної освіти та формування екологічної грамотності.
Марія Лазорко, старша викладачка кафедри природничо-математичної освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», зазначила, що одним із ефективних засобів формування екологічної грамотності є проєктна діяльність, її значимість та важливість у навчальній діяльності з обдарованими учнями формує екологічно свідомих, інтелектуальних та відповідальних особистостей, які мотивують однолітків відповідально ставитися до природи. Вона ознайомила учасників з різновидами уроків у довкіллі, презентувала лісову школу як модель навчання у природному просторі.
Ігор Хамар, кандидат біологічних наук, доцент, декан біологічного факультету Львівського національного університету імені І. Франка, розповів про можливості співпраці науковців з учителями, зокрема щодо організації учнівських екскурсій та заходів у студентському просторі біологічного факультету, а також долучився до розмови про особливості освітнього процесу під впливом реформ НУШ.
Активну участь в обговоренні взяли Віталій Гончаренко, кандидат біологічних наук, доцент, заступник декана з навчально-методичної роботи біологічного факультету Львівського національного університету імені І. Франка, Ольга Цвіленюк, доцентка кафедри екології біологічного факультету Львівського національного університету імені І. Франка, Наталія Джура, доцентка кафедри екології біологічного факультету та доцентка кафедри початкової та дошкільної освіти Львівського національного університету імені І. Франка.
Присутні одержали відповіді на актуальні запитання, обмінялись думками щодо екологічної освіти та формування екологічної грамотності. Учасники круглого столу отримали сертифікати за курс «Екологія трансформованого середовища»
Семінар-тренінг
«Сучасний вчитель та учень»
Пряме включення з Антарктиди!
29 січня 2024 року відбувся міжматериковий івент вчителів біології з полярником, науковцем, учасником 28-ої Української антарктичної експедиції Тарасом Перетятком. Біологи дізналися більше про Антарктиду на прямому включенні з станції «Академік Вернадський». Мета заходу: популяризація природничих наук та досліджень за участю українських науковців. Зустріч була цікавою, пізнавальною, науковою.
Семінар для вчителів біології
Семінар вчителів біології з участю волонтера Зоряни Вощак відбувся 11 грудня 2023 року о 13:00 год в приміщенні конференц залу КУ ЯМР "ЦПРПП"
Семінар "Відповідність Професійного стандарту вчителя новому Положенню про атестацію»
Обласний семінар "Розвиток творчого потенціалу вчителя біології в НУШ"
03.10.2023
Науковий семінар
«Нейрокогнітивні наслідки коронавірусної інфекції»
10 січня 2023 р.
на базі Яворівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 3
відбувся семінар-тренінг для вчителів біології та основ здоров'я Яворівської ТГ
10 січня 2023 року на базі Яворівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів імені Т. Шевченка для вчителів біології та основ здоров’я психологом КУ ЯМР «ЦПРПП» Іванною Кунанець проведено семінар-тренінг на тему «Методи арттерапії у боротьбі зі стресом». На початку заняття проведено знайомство з колегами за методикою «Ранкова зустріч НУШ», визначено правила роботи та очікувані результати. Педагоги мали можливість ознайомитись із методами зняття стресів за допомогою дихальних вправ , а саме: «Муха», «Лимон», «Квітка і свічка», "Дихання по трикутнику, квадрату", "Малювання ниткою". Також було проведено бульбашкотерапію, музикотерапію, вправи розфокусування за кольором та заземлення. Крім того, вчителі апробували вправи «Сніжинка», «Разом» та «Артколаж». Наприкінці заняття поділилися враженнями та підбили підсумки заняття. Щиро дякую усім педагогам за активну участь у тренінгу. Окрема подяка вчителю біології закладу Наталії Гулі та директору Наталії Вдовенко за підготовку та сприяння проведення заходу
Серія наукових зустрічей з біології

Здоров’я, як стан загального благополуччя, інтегрує три складники: фізичне, психічне та соціальне здоров'я. Усі ці галузі, як підкреслила Марія Лазорко, викладачка кафедри природничо-математичної освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», є невід'ємними одна від одної, взаємопов'язаними і саме в сукупності визначають загальний здоровий стан людини. Тому разом із спікерами обговорювали життєво важливі теми, наукові дослідження, що стосуються складових здоров’я. Ці теми вивчаються у 8–11 класах. Слухачі мали можливість зануритись в окремі теми, науково озброїтись, поглибити знання.
Спікери наукових зустрічей:
Перетятко Тарас, доцент кафедри мікробіології ЛНУ імені Івана Франка, кандидат біологічних наук, представив тему «Неклітинні форми життя: віроїди і пріони». Охарактеризував пріони, які знайдено в клітинах бактерій, дріжджів й ссавців та віроїди, які спричинюють захворювання рослин. Описав небезпечні пріонні хвороби тварин й людини.
Першин Оксана, доцент кафедри медичної біології, паразитології та генетики Львівського національного університету ім. Данила Галицького, кандидат біологічних наук, презентувала тему «Онтогенез людини. Порушення онтогенезу та їхнє місце в патології людини». Спікерка з’ясувала біологічні особливості репродукції людини, розкрила критичні періоди розвитку, охарактеризувала провізорні органи, тератогенез, тератогенні фактори. Науковиця підкреслила роль генетичної інформації, фізичного та соціального середовища в індивідуальному розвитку організму.
Гупаловська Вікторія, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Львівського національного університету ім. І. Франка презентувала тему «Репродуктивне здоров'я. Статеве виховання». Спікерка висвітлила такі питання: 1) репродуктивне здоров’я: біологія та психологія; 2) статеве виховання: школа, сім’я; 3) статеве виховання та статеве дозрівання.
Звір Галина, доцент кафедри мікробіології ЛНУ імені І. Франка, кандидат біологічних наук, на прохання слухачів представила тему «Імунна функція шкіри». Говорили про шкіру, як дзеркало здоров’я. Науковиця висвітлила захисні фактори шкіри, імунокомпетентні клітини та їхню роль в імунітеті; захворювання шкіри. Учасники дізнались більше про кератиноцити, клітини Лангерганса, тучні клітини, мікробіоту шкіри, про бактеріальну карту поверхні тіла людини.
Велику увагу Марія Лазорко приділила ментальному здоров’ю, застосовуючи техніки для заспокоєння, заземлення, зняття напруження, ресурсні хвилинки. Сьогодні важливо транслювати впевненість та стійкість. Учасники обмінювалися ідеями, досвідом, поглиблювали свою професійну майстерність, розвивали фахові компетентності
Семінар-практикум «Організація науково-дослідницької роботи учнів в закладах загальної середньої та позашкільної освіти м. Львова та області"
Львівська обласна Мала академія наук провела обласний семінар-практикум «Організація науково-дослідницької роботи учнів в закладах загальної середньої та позашкільної освіти м. Львова та області. Підготовка учнів до участі у І-ІІІ етапах Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких проєктів». Запрошені керівники наукових товариств, керівники гуртків закладів позашкільної освіти, методисти, вчителі закладів загальної середньої освіти територіальних громад.
Захід відбувся в онлайн-форматі 07. 12. 2022 р.
Відбувся обласний науковий семінар для учителів «Сучасна система еукаріотів», який організувала Марія Лазорко, викладачка кафедри природничо-математичної освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти». Запрошені спікери заходу: Катерина Назарук, кандидатка біологічних наук, доцентка кафедри зоології Львівського національного університету імені Івана Франка, та Анастасія Одінцова, кандидатка біологічних наук, доцентка кафедри ботаніки Львівського національного університету імені Івана Франка.
Леймотивом зустрічі були слова «Хто думає про науку, той любить її, а хто її любить, той ніколи не перестає вчитися, хоча б зовні він і здавався бездіяльним» (Г. Сковорода).

Минулого тижня відбувся науковий семінар «Генетично модифіковані організми». Мета заходу: популяризація біологічної науки, відкриттів українських науковців. Спеціальний гість заходу – Оксана Півень, професорка, докторка біологічних наук, старша наукова співробітниця відділу генетики людини Інституту молекулярної біології і генетики НАН України. Науковиця досліджує гени, які відповідають за роботу серця, і можливості використання технології редагування геному CRISPR-Cas9, (так звані «генетичні ножиці»). Вона висвітлила низку питань: 1. Відкриття варте Нобелівської премії. 2. Застосування ГМО у науці і медицині. 3. Генетично покращені рослини і тварини. 4. Нові галузі господарства та напрями мистецтва. Спеціальною темою для обговорення були найпоширеніші міфи про ГМО. Науковиця пояснила, як насправді працює ГМО-технологія, якими «ножицями» ріжуть гени та чим їх склеюють, де в лабораторіях і на столі можна знайти ГМО. Вона спростувала міфи про ГМО, розповіла про фармінг та цікаві конкурси мікробіологів.
19.09.2022

В рамках семінару заплановані серії заходи з науковцями, дискусії, обмін досвідом із колегами. Марія Лазорко, викладачка кафедри природничо-математичної освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» зазначила, що «Цей семінар – це синергія освіти, медицини, психології та біологічних наук (біотехнології, генетики та ін.), які є на варті здоров'я. Наша візія – стати середовищем, яке акумулює наукове мислення, інтелектуальний і творчий потенціал школярів, учителів, батьків, науковців, громадських активістів на основі здоров’язбережувального та міждисциплінарного підходів для вивчення природничих наук і промоції багатоаспектної сутності здоров’я людини». Учасники ознайомились з програмою семінару, навчальним середовищем, інструментами та правилами спілкування. Організаторка заходу велику увагу приділила психічному здоров’ю та емоційному стану учасників освітнього простору під час війни. Вона запропонувала різноманітні ресурсні хвилинки, техніки дихання для заспокоєння, заземлення, практики, які допомагають зняти тривожність. Марія Лазорко наголосила на необхідності формування ціннісного ставлення до здоров'я, що включає свідоме й відповідальне ставлення учнів, батьків та вчителів до способу життя, до своєї поведінки, яка впливає на стан здоров'я. Педагоги побажали одне одному плідної праці, цікавого спілкування, нових ідей, вдалого і переможного року

В рамках семінару педагоги мали можливість прослухати науково-популярні лекції від цікавих спікерів, здійснили «наукові занурення» у деякі теми з біології, дискутували. Учителі-біологи обмінювались досвідом та креативними ідеями, як пояснити складні наукові речі просто, доступно, цікаво. Впродовж кількох зустрічей освітяни презентували різноманітні групи інструментів для розвитку наукової освіти, інноваційні технології, які ефективно сприяють розвитку наукового мислення учнів на уроках біології і, водночас, зацікавлюють їх. Групи інструментів, які пропонували учителі-біологи для розвитку наукової освіти з метою популяризації біологічної науки ефективні для створення в учнів позитивної мотивації, стимулювання їх до творчості, формування нестандартного мислення, пізнання навколишнього світу, проведення експериментів, пошуку нових методів вирішення проблемних ситуацій, формування інноваційної компетентності та наукового мислення на уроках біології.

Наукова освіта стала світовим трендом. Учасники семінару – учителі біології – протягом семестру прослухали курс науково-популярних лекцій від науковців. На засіданні семінару педагоги ділились досвідом, як популяризувати біологічну науку, формувати наукове мислення та зацікавити школярів, спонукати в них допитливість. Марія Лазорко, викладачка кафедри природничо-математичної освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», зазначила, що кожен вчитель може вибрати методи та форми навчання учнів, застосувавши сучасні технології, а також стимулювати активну позицію учнів. Для успішного вивчення природничих наук потрібно вміти оперувати великою кількістю різноманітних даних, володіти сучасними технологіями й методами та застосовувати знання з біології у повсякденному житті, оцінити перспективи розвитку біології як науки. Педагоги представили групи інструментів для розвитку наукової освіти, сучасні педагогічні технології, які можуть сприяти розвитку та поширенню наукового мислення на уроках біології.
Лариса Мурин, учителька біології Яворівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2, презентувала науково-дослідницькі проєкти, наголосивши на обов’язкові умови виконання проєкту, чітко описала основні етапи та дослідження. Вона представила кращі проєкти учнів – переможців олімпіад, зокрема «Оцінка якості поверхневих вод річки Верешки». Учителька зазначила, що для формування наукового мислення, для досягнення успішного результату на уроках біології слід розвивати в учнів інтерес до дослідницької діяльності, інтерес до навчального предмета. Таким чином, науково-дослідницька та проєктна діяльність, впровадження кейс- та STEM-технологій в освітній процес при вивченні біології у сучасній освіті є важливою складовою фахової компетентності, формування наукового мислення та соціалізації учнів.
Семінари для вчителів
29.06.2022

Організатором та модератором заходів була – Марія Лазорко, викладачка кафедри природничо-математичної освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти». Вона підкреслила актуальність мікробіології, важливість знань про імунну систему для дітей та батьків, зокрема зауважила, що «робота імунної системи є достатньо складною та багаторівневою. Важливою її частиною є лімфатична система. Здоров'я імунної системи набуває особливого значення, особливо після перенесення коронавірусної інфекції. Викладачка зазначила ключову роль органів імунної системи, яка забезпечує захист організму людини від збудників інфекцій, токсичних з’єднань, злоякісних клітин та інших чужорідних молекул. На завершення педагоги подякували спікерам та організатору за продуману програму заходу, за надзвичайно цікавий, інформативний та науково доступний виклад теми. Це були наукові зустрічі педагогів-природничників та науковців, які популяризують науку: наукові методи, дослідження і сучасні наукові знання. Популяризація науки – це популяризація певного стилю мислення. Водночас, це ефективний інструмент для зацікавлення школярів та відповіді на важливі питання, що стосуються здоров’я.
Науковий семінар вчителів

Обласний постійнодіючий семінар для учителів біології «Наукова освіта як основа формування інноваційної компетентності та наукового мислення» – це тісна співпраця науковців та учителів біології, мета яких є популяризація біологічних наук: наукових методів, відкриттів, важливих досліджень українських вчених. Протягом місяця на платформі Zoom відбулись наукові зустрічі з учасниками семінару. Організаторкою та модераторкою заходу була Марія Лазорко, викладачка кафедри природничо-математичної освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти». Спікерами наукових семінарів були науковиці, біологині Гнатуш Світлана, завідувачка кафедри мікробіології Львівського національного університету імені Івана Франка, кандидат біологічних наук, професор та Анастасія Одінцова, кандидат біологічних наук, доцент кафедри ботаніки Львівського національного університету імені Івана Франка. Теми наукових семінарів: «Прокаріотичні організми: археї та бактерії», «Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів». На семінарах було обговорено: а) археї та бактерії, особливості їхньої організації та функціонування; б) наукові відкриття та мікробіологічні дослідження; в) системи класифікації та періоди їх розвитку; 4) сучасні підходи до біосистематики; 5) домени та субдомени в сучасній біологічній систематиці. Ці теми вивчають у 9-10 класах. Світлана Гнатуш охарактеризувала особливості будови прокаріотичних організмів, геном бактерій, внутрішньоплазматичні структури, функціонування Архей та Бактерій, критерії відрізняються домени Археї, Бактерії та Еукаріоти. Фахівчиня у галузі мікробіології окреслила «соціальну» поведінку бактерій (своєрідну «комунікацію»), утворення біоплівок, як приклад складної соціальної поведінки бактерій. Науковиця зазначила, що відомі бактерії паразити, що цих бактерій можна використовувати для боротьби зі збудниками епідемічних захворювань. Особливу увагу професорка приділила українським ученим, які жили і працювали у Львові, зокрема: П. Кучера, Ф. Камєньський, С. Кшеменєвський, Г. Кшеменєвська, Р. Вайгль, Г. Мосінг. Світлана Гнатуш відзначила людину століття, послідовника Вайгля, о. Г. Мосінга – відомого мікробіолога, епідеміолога, священника. Зазначила, що про нього знято документальний фільм «Священник Генріх Мосінг. Місія…», прем’єрний показ якого відбувся 12 жовтня 2021 року у Науково-дослідному інституті епідеміології та гігієни ЛНМУ імені Данила Галицького. Анастасія Одінцова охарактеризувала сучасні підходи до біосистематики, висвітлила такі питання, як біосистематика XXI століття та сучасна систематика еукаріотів. Вона вказала етапи та історичні кроки систематики, відзначила вчених, які зробили вагомі внески у науку. Викладачка указала на відмінності еволюційної систематики та філогенетичної, розмежувала поняття філогенетичні дерева та кладограми. Особливу увагу вона приділила кладистиці (філогенетичній систематиці) та кладограмам – математичним алгоритмам. Науковиця наголосила на революції в методиці досліджень, появу нових джерел інформації (секвенування ДНК, СЕМ, молекулярно-генетичні, математичні методи). Лазорко Марія охарактеризувала домени та субдомени у сучасній систематиці. Ця тема є доволі складною. Вона включає нові терміни та дослідження, підходи та принципи. На завершення педагоги подякували організатору та спікерам за продуману програму заходу, за цікавий та поглиблений виклад теми, інформативний та науково доступний. У рамках наукової освіти навчаємо логічно та структурно мислити, аналізувати інформацію, пояснювати явища, робити певні передбачення та висновки. Популяризуючи сучасні наукові знання, відкриття вчених, ми формуємо наукове розуміння природи.
Немає коментарів:
Дописати коментар